Istorijat
Istorijat Visoke poslovne škole strukovnih studija „Prof. dr Radomir Bojković” iz Kruševca.
Osnivanje Škole
Visoka poslovna škola strukovnih studija „Prof. dr Radomir Bojković“ u Kruševcu, osnovana je 1993. godine, rešenjem Ministarstva prosvete i sporta br. 22-05-177/93-04, od 28.07.1993., i to kao Viša tehnička škola za industrijski menadžment.
Po dobijenoj saglasnosti za rad, usledio je niz marketinških aktivnosti, kako bi se Škola predstavila javnosti, prvenstveno potencijalnim studentima.
Upis prve generacije studenata obavljen je 1993. godine.
Za prvog direktora Škole izabran je dr Radomir Bojković
, profesor iz Kruševca. Dr Radomir Bojković je ovu funkciju odgovorno i savesno obavljao punih 15 godina, neprekidno sve do 2008. godine.
Transformacija Škole i prvi ciklus akreditacije
Posle 12 godina rada, Škola je 2004. godine prešla na trogodišnje studije, što je imalo za rezultat izmenu nastavnog plana i programa. Nov nastavni programa Škole u trogodišnjem trajanju odobren je Rešenjem broj 612-00-00311/2003-5 od 09.09.2003. godine izdatim od strane Ministarstva prosvete i sporta. Nastavni program za prvu i drugu godinu studija sadržao je izmene u strukturi pojedinih predmeta. Na trećoj godini studija su kreirana četiri usmerenja, i to: inženjersko, industrijski marketing, elektronsko poslovanje i mali biznis.
Godine 2007., u složenom i zahtevnom postupku akreditacije, usledila je nova transformacija Škole u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju, kada škola menja naziv u Visoka škola strukovnih studija za poslovno industrijski menadžment. Nakon dobijanja Uverenja o akreditaciji ustanove i studijskog programa, od strane Komisije za akreditaciju i proveru kvaliteta Republike Srbije, broj 612-00-1203/2006-04 od 02.06.2007. godine, Škola je od Ministarstva prosvete dobila i Dozvolu za rad broj 612-00-1120/2007-04 od 12.10.2007. godine. Tom prilikom je akreditovan studijski program osnovnih strukovnih studija u trogodišnjem trajanju u polju društveno-humanističkih nauka, pod nazivom Poslovno industrijski menadžment.
Akreditacija specijalističkih studija na daljinu
Oktobra 2008. godine za v.d. direktora Škole je izabrana Višegodišnji direktor Škole, mr Spomenka Gligorijević mr Spomenka Gligorijević
, a aprila 2009. godine izabrana je za direktora, sa mandatom od tri godine.
Škola je juna 2008. godine KAPK uputila zahtev i Elaborat za akreditaciju studijskog programa Poslovno industrijski menadžment na studijama drugog nivoa - specijalističkim strukovnim studijama, čija je realizacija predviđena učenjem na daljinu. Za predloženi studijski program KAPK je donela Uverenje o akreditaciji, na osnovu koga je Ministarstvo prosvete donelo Rešenje o dopuni dozvole za rad br. 612-00-00987/2010-04 od 16.02.2011. godine.
Aprila 2012. godine mr Spomenka Gligorijević izabrana je za direktora Škole, u još jednom mandatu.
Drugi ciklus akreditacije i uspostavljanje strateškog partnerstva
U redovnom postupku reakreditacije visokoškolskih ustanova i studijskih programa, koji se, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju, obnavlja svakih 5 godina, na osnovu podnetog Zahteva za reakreditaciju Škole i njenih studijskih programa, KAPK je donela Uverenje o reakreditaciji Škole i njenih studijskih programa 612-00-00122/2012-04 od 27. aprila 2012. godine.
Na osnovu navedenog Uverenja o reakreditaciji, Škola je dobila Dozvolu za rad izdatu od Ministarstva prosvete kojom je odobreno izvođenje sledećih studijskih programa:
Studijski program POSLOVNO INDUSTRIJSKI MENADžMENT (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 50 studenata, na tradicionalan način.
Studijski program EKONOMIJA U POSLOVNO INDUSTRIJSKOM SISTEMU (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 90 studenata, takođe na tradicionalan način,
Promena naziva Škole
Na predlog Nastavnog veća Škole i uz saglasnost osnivača, a povodom jubileja - 20 godina rada Škole, Savet Škole je decembra 2012. godine doneo odluku da se naziv Škole promeni u novi koji glasi: VISOKA POSLOVNA ŠKOLA STRUKOVNIH STUDIJA „Prof. Dr Radomir Bojković“ - Kruševac. Želja osnivača i kolektiva Škole je da se u naziv Škole ugradi ime preminulog prof. dr Radomira Bojkovića, pokretača inicijative osnivanja Škole i njenog dugogodišnjeg direktora, ceneći njegov neizmeran doprinos osnivanju i razvoju Škole. Novi naziv Škole odobren je od strane Ministarstva prosvete, na osnovu dozvole za rad broj 612-00-0034/103/2013-04 od 20.03.2013.
Aprila 2014. godine za direktora Škole imenovan je
Direktor Škole, dr Đorđe Minkovdr Đorđe Minkov.
Treći ciklus akreditacije Škole i uvođenje novih studijskih programa
U redovnom postupku ponovne akreditacije visokih škola strukovnih studija, Škola je novembra 2016. godine podnela zahtev za reakreditaciju ustanove i postojećih studijskih programa, ali i za akreditaciju novih studijskih programa. Nakon pozitivnog rešenja Komisije za akreditaciju i proveru kvaliteta, Škola 2017. godine dobija rešenje o akreditaciji sledećih studijskih programa:
- Studijski program Menadžment u poslovno industrijskom sistemu (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata,
- Studijski program Ekonomija u poslovno industrijskom sistemu (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata,
- Studijski program Turizam i ugostiteljstvo (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata,
- Studijski program Poslovna informatika (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata
Realizacija inoviranih postojećih studijskih programa, kao i novih studijskih programa počinje od oktobra 2018. godine, odnosno školske 2018/2019. godine.
Do sada su studije u Školi završile 23 generacije studenata, odnosno oko 4000 studenata. Oko 60% njih je zasnovalo radni odnos odmah po završetku studija, a oko 50% je po diplomiranju nastavilo školovanje.
Veliki broj studenta godišnje prima stipendije od privrede. Studenti sa prosekom ocena iznad 9,5 postaju stipendisti Škole na osnovu Pravilnika o nagrađivanju studenata.
Diplomirani studenti osnovnih strukovnih studija imaju mogućnost nastavka školovanja na specijalističkim strukovnim studijama, u Školi.
Akreditacija
Škola poseduje uverenja o akreditaciji ustanove i studijskih programa i dozvolu za rad izdatu od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Poslovna informatika
Studijski program Poslovna informatika (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata, na tradicionalan način.
Turizam i ugostiteljstvo
Studijski program Turizam i ugostiteljstvo (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata, na tradicionalan način.
Menadžment u poslovno-industrijskom sistemu
Studijski program Menadžment u poslovno-industrijskom sistemu (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata, na tradicionalan način.
Ekonomija u poslovno-industrijskom sistemu
Studijski program EKONOMIJA U POSLOVNO INDUSTRIJSKOM SISTEMU (180 ESPB), osnovnih strukovnih studija, za 30 studenata, na tradicionalan način.
Istraživačko-razvojni centar
IRC obavlja primenjena i razvojna istraživanja, kao i edukaciju, za potrebe Škole i ostalih korisnika iz privrede, a koji su u funkciji razvoja i unapređenja osnovnih delatnosti.
U Školi je 2000. godine inicirano organizovanje naučno-istraživačke delatnosti. Postignuti rezultati u radu Škole kao što su brojni diplomski, projektni i seminarski radovi iz konkretne prakse, opremljenost razvojnih laboratorija, brojnost visokostručnog kadra i drugi raspoloživi resursi, bili su osnova za organizovanje Istraživačko-razvojnog centra - IRC-a.
Od novembra 2007. godine nova delatnost Škole iz oblasti konsaltinga je u delu bezbednosti i zdravlja na radu, kada je od Ministarstva za rad Škola dobila Licencu za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu.
Sprovodeći permanentno pomenute aktivnosti, nastavno osoblje Škole dolazi do novih saznanja, čime se stvaraju potrebni uslovi za uključivanje u nastavni proces novo stečenih znanja i obogaćivanja postojećih sadržaja studijskih predmeta, kao i inoviranje kurikuluma u celini.
Realizovani projekti i istraživanja istraživačko-razvojnog centra
1994-2010.
Istraživanje Plansko-kontrolnog ciklusa
1994-2010.
Istraživanje modaliteta komuniciranja menadžera
2007.
Ka novim inovativnim praksama u regionu centralne Srbije
2010.
Istraživanje uticaja informaciono-komunikacionih tehnologija na pojavu informacija u poslovnim sistemima
2011.
Ocena efektivnosti i efikasnosti sastanaka u poslovnom sistemu
2012.
Motivacija menadžera
2012.
Istraživanje kompetencija menadžera za primenu standardizacije u poslovnom sistemu
2012.
Istraživanje potreba za dopunskom edukacijom iz oblasti menadžmenta
2016/17.
Kreativni biznis inovacioni generator
2017/18.
Kreativni biznis inovacioni generator u funkciji razvoja omladinskog i ženskog preduzetništva
Delatnosti Istraživačko-razvojnog centra
Projektovanje
Istraživanje i razvoj
Konsalting
Internet studio
Promocije
Naučna biblioteka
Publikacije
Poslovna edukacija
Seminari-tribine
Izdavački centar
Izdavački centar Škole je osnovan 1994. godine, sa tadašnjim ciljem da se u domaćem izdavaštvu obogati literatura iz oblasti menadžmenta, posebno industrijskog (proizvodnog).
Kako je, od svog osnivanja do danas, Škola svoju obrazovnu delatnost proširila i na oblast ekonomije, kroz svoj Izdavački centar danas daje doprinos obogaćivanju stručne literature, kako iz oblasti menadžmenta, tako i iz oblasti ekonomije,čime nastavlja rad na afirmaciji menadžmenta i ekonomije u našem okruženju.
Izdanja Izdavačkog centra su prevashodno namenjena studentima Škole.
Za 25 godina postojanja u okviru Izdavačkog centra izdato je oko 70 naslova, odštampanih u preko 125.000 primeraka.
Škola je javnosti prezentovala svoju izdavačku delatnost na preko 20 sajmova knjiga.
Škola je dve godine zaredom, 2012. i 2013. godine, na Sajmu knjiga i izdavaštva Rasinskog okruga, koji se održava u organizaciji Kulturnog centra, Istorijskog arhiva i Narodne biblioteke iz Kruševca, osvajala Priznanje Rasinski cvetpriznanje za izdavača godine.
Saradnja sa pilot fabrikama
PILOT-FABRIKA je konkretno preduzeće koje ima funkciju da u odabranom delu svoga delovanja posluži kao praktični poligon studenata Škole.
Radi uspešnije saradnje Škole i Pilot-fabrike, obavezno se predviđa uključivanje predstavnika Pilot-fabrike, od samog početka saradnje do prisustvovanja odbrani seminarskih, projektnih i završnih radova studenata.
Rad u Pilot-fabrici, pored sticanja praktičnih znanja, omogućava studentima i sticanje raznih veština; vežbanje komuniciranja (stručnog, timskog, hijerarhijskog...); obučavanje za timski rad; navikavanje na realne proizvodne situacije i režim rada u privredi,... što će im sve skupa, po završetku školovanja, olakšati uklapanje u realne privredne situacije, njihov rad učiniti efikasnijim.
Prisustvom i angažovanjem u Pilot-fabrici, studentima se otvara i perspektiva zapošljavanja u toj Pilot-fabrici, i drugima sa kojima ona poslovno sarađuje. Prisustvo studenata Škole u Pilot-fabrikama ima kao ishod dodelu velikog broja stipendija i zapošljavanje studenata.
U proteklom periodu Škola je uspostavila saradnju sa preko 450 pilot fabrika - iz 70 opština širom Srbije. Sa svakim od ovih preduzeća potpisan je Ugovor o međusobnoj saradnji.
Raznovrsnost oblasti rada pilot-fabrika pogodan je poligon za sticanje širokog spektra znanja i fleksibilnu pripremu studenata za angažovanje u konkrentim preduzećima prilikom zasnivanja radnog odnosa.
Izrada seminarskih radova tokom celog perioda studiranja, čini sistem studija aktivnim, kroz permanentnu implementaciju teoretskih znanja na praktične probleme proizvodnih procesa i obradnih sistema u Pilot - fabrikama. Paralelno sa upoznavanjem teoretskog dela gradiva iz stručnih predmeta, studenti pripremaju seminarske radove, kao neposrednu primenu teoretskog gradiva na praktičnim primerima u Pilot-fabrikama Škole.
Na osnovnim studijama, na studijskim programima menadžmenta, ekonomije, poslovne informatike i turizma i ugostiteljstva, predviđeno je da studenti u poslednjem semestru u okviru predmeta Projektni rad iz poslovno industrijskog menadžmenta, odnosno Projektni rad ostvare praktičan rad u konkretnom preduzeću (Pilot-fabrici), urade i odbrane praktičan rad, sa ciljem da se u realnim privrednim uslovima praktično provere znanja stečena tokom prethodne dve godine školovanja iz stručnih i uže stručnih predmeta. U radu se insistira na analitičkom pristupu problematici, praktičnosti i aktivnom - kreativnom učešću studenata (projektovanje i sprovođenje mera za poboljšanje poslovanja pilot-fabrike). Uspešnom odbranom Projektnog rada, studenti stiču zvanje strukovni menadžer, strukovni ekonomista, strukovni poslovni informatičar ili strukovni ekonomista u oblasti turizma i ugostiteljstva.
Dvadesetpetogodišnja saradnja Škole sa navedenim Pilot fabrikama dala je mnoštvo pozitivnih rezultata, koji se ogledaju u realizaciji preko 40.000 seminarskih i završnih radova, kao i sprovedenim istraživačko-razvojnim i marketinškim aktivnostima za potrebe pilot-fabrika.
U drugoj polovini protekle decenije nije samo Škola doživela transformaciju, već su i neka od pomenutih preduzeća doživela svoju transformaciju kao posledicu tranzicije u Srbiji. Iz datih razloga došlo je do stagnacije odnosa sa nekim pilot-fabrikama. Poslednjih godina, kao poligoni za izradu seminarskih, projektnih i završnih radova studenata dominiraju mala i srednja preduzeća u domenu uslužnih delatnosti.
Škola nastoji da se u narednom periodu kvalitet saradnje sa postojećim pilot-fabrikama podigne na viši nivo i proširi saradnja sa novim pilot-fabrikama, pogotovo zbog promena koje su nastale u procesu privatizacije i otvaranja tržišta za strane investitore.
Ciljevi škole
Ciljevi Škole određuju konkretne rezultate koje Škola želi da ostvari i predstavljaju osnovu za kontrolu njenog rada.
- realizacija studijskih programa osnovnih strukovnih studija Menadžment u poslovno industrijskom sistemu, Ekonomija u poslovno industrijskom sistemu, Poslovna informatika i Turizam i ugostiteljstvo, uz kontinuirano praćenje ostvarenja njihovih rezultata po kvantitetu i kvalitetu;
- realizacija studijskog programa specijalističkih strukovnih studija Poslovno industrijski menadžment uz kontinuirano praćenje ostvarenja njegovih rezultata po kvantitetu i kvalitetu;
- razvoj naučnih i stručnih saznanja i unapređenje stručne prakse u oblasti strukovnog menadžmenta i ekonomije;
- sistematsko negovanje transfera tekovina strukovnog menadžmenta i ekonomije, radi što šire primene;
- razvoj naučnih i stručnih saznanja i unapređenje stručne prakse u oblasti strukovnog menadžmenta i ekonomije;
- podsticanje stručnog razvoja studenata tokom studija u skladu sa njihovim individualnim sposobnostima i potrebama društva, razvijanje njihovih interesovanja za novim znanjima i veštinama, kao i podsticanje daljeg stručnog obrazovanja diplomiranih studenata;
- sprovođenje kontinuirane izdavačke delatnosti, kao značajne podrške nastavnom procesu;
- razvoj sistema koji se zasniva na Pilot-fabrikama za praksu studenata, radi provere primenljivosti stečenih znanja i veština;
- sistematsko praćenje i unapređenje nivoa kvaliteta nastavnog procesa od strane nastavnog osoblja i studenata;
- sprovođenje kontinuirane izdavačke delatnosti, kao značajne podrške nastavnom procesu;
- kontinuirano prilagođavanje i inoviranje studijskih programa i modaliteta izvođenja nastave, u skladu sa standardima, najnovijim naučnim saznanjima i principima celoživotnog učenja;
- ažuriranje i poboljšanje sistema (baze podataka) za dobijanje povratnih informacija od svršenih studenata o primenljivosti stečenih znanja i veština;
- unapređenje implementiranog sistema studiranja na daljinu, u skladu sa zahtevima zainteresovanih strana (korisnika, poslovnih industrijskih sistema, Škole i okruženja);
- primenjivanje nove obrazovne tehnologije u prenošenju znanja i veština;
- prenošenje akademskog duha, kreativnosti i inventivnosti na svoje društveno okruženje;
- jačanje postojećih i uspostavljanje novih veza sa drugim akademskim, strukovnim, privrednim i drugim društvenim institucijama u zemlji i inostranstvu.
Zadaci Škole
Visoka poslovna škola strukovnih studija „Prof. dr Radomir Bojković“ u Kruševcu ima utvrđene osnovne zadatke i ciljeve, koji su u svemu u skladu sa ciljevima visokog obrazovanja, a koji su definisani Zakonom o visokom obrazovanju.
Osnovni zadaci Škole su:
(1) strukovno obrazovanje kadrova menadžerskog i ekonomskog profila, kao i profila strukovnih poslovnih informatičara, za potrebe savremenog obavljanja poslova u poslovno-industrijskom sistemu, a u skladu sa aktuelnim potrebama poslovno-industrijskih sistema, i to
-
- obrazovanje strukovnih menadžera, nižeg odnosno operativnog hijerarhijskog nivoa (na osnovnim strukovnim studijama),
- obrazovanje specijalista strukovnih menadžera, srednjeg hijerarhijskog nivoa (na specijalističkim strukovnim studijama), i
- obrazovanje strukovnih ekonomista (u oblasti opšte ekonomija i oblasti turizma i ugostiteljstva) i strukovnih poslovnih informatičara (na osnovnim strukovnim studijama);.,
(2) adekvatna podrška diplomiranim studentima i nakon završetka studija kroz permanentnu inovaciju znanja u kontekstu promena u odgovarajućem okruženju,
(3) neprekidno osmišljavanje, priprema i realizovanje stručnih i drugih vrsta programa, kao i pojedinih oblika naučno-istraživačkog rada,
(4) ispunjenje misije Škole da, strukovnim obrazovanjem navedenih kadrova i adekvatnom podrškom, nastavi da pruža svoj doprinos dinamiziranju privrednog života Grada Kruševca sa okruženjem, kao i šireg republičkog prostora, kroz diseminiranje strukovnih znanja i veština iz oblasti menadžmenta, ekonomije i poslovne informatike u poslovno-industrijskim sistemima.
Rezultati studentske evaluacije
Ocene kvaliteta studijskih programa, studijskih predmeta, nastavnika i saradnika.
Još od osnivanja Škole 1993. godine, u cilju permanentnog unapređivanja kvaliteta nastave, u Školi se redovno prate stavovi i mišljenja studenata u vezi svih činilaca koji mogu doprineti poboljšanju procesa nastave i rada.
Anketiranjem studenata o kvalitetu rada Škole i studijskih programa, Škola obezbeđuje značajnu ulogu studenata u procesu obezbeđenja kvaliteta. Učešće studenata u ocenjivanju i osiguranju kvaliteta studijskih programa se ostvaruje putem anketa, namenjenih aktuelnim studentima (na kraju svakog semestra) i diplomiranim studentima (na kraju školovanja), kojima se ispituju stavovi i mišljenja studenata (studentska evaluacija nastave).
Sa rezultatima ankete menadžment Škole i nastavno osoblje se redovno upoznaju na sednicama Nastavno-stručnog veća Škole, a u vezi konkretnih stavova donose se i odgovarajuće odluke, sa ciljem unapređenja rada.
Studentski parlament
Škola obezbeđuje značajnu ulogu studenata u procesu obezbeđenja kvaliteta i to kroz rad Studentskog parlamenta i studentskih predstavnika u telima visokoškolske ustanove.
Prvi Studentski parlament u Školi je konstituisan 04.04.2008. godine, usvajanjem Pravilnika o radu i Statuta Studentskog parlamenta.
Studentski parlament štiti prava i interese studenata u svim oblicima nastave u obrazovnom procesu Škole, kao i u nenastavnim aktivnostima i u svakodnevnom životu studenata. Studentski parlament, takođe, štiti prava i interese studenata pred organima upravljanja, stručnim i drugim organima Škole, kao i prema institucijama i organima izvan škole.
Studentski parlament ima sedam članova. Pravo da biraju i da budu birani za člana imaju svi studenti Škole, upisani na studije u školskoj godini u kojoj se bira parlament. Izbori za Studentski parlament sprovode se jedinstveno, jednom godišnje, na neposrednim i tajnim izborima.
Aktuelni saziv
- Kristina Rusimović, student prve godine
- Katarina Đorđević, student prve godine
- Milan Krstić, student prve godine
- Vanja Filipović, student prve godine
- Isidora Milovanović, student druge godine
- Tamara Šćepanović, student druge godine
- Milena Ilić, student druge godine
Predstavnici Studentskog parlamenta u Nastavno-stručnom veću
- Kristina Rusimović, student prve godine
- Vanja Filipović, student prve godine
- Katarina Đorđević, student prve godine
Biblioteka
Škola raspolaže odlično opremljenom bibliotekom, koja je osnovana sa ciljem da neposredno pomaže obavljanju obrazovnih, naučno-istraživačkih, stručnih i kulturnih zadataka Škole.
Biblioteka studentima obezbeđuje bogat izbor dodatne literature neophodne za pripremu ispita, izradu seminarskih, projektnih i završnih radova, pored udžbenika koje studenti dobijaju za svaki predmet tokom svih godina studiranja.
Konstantan rad Škole na pribavljanju najkvalitetnije literature za svoje studente obezbeđuje siguran napredak i usavršavanje na polju menadžmenta, ekonomije, turizma i ugostiteljstva i poslovne informatike.
Pravna akta
Statut
Pravilnik o upisu
Pravilnik o studijama
Pravilnik o radu
Pravilnik o pravilima ponašanja poslodavaca i zaposlenih u vezi sa prevencijom i zaštitom od zlostavljanja na radu
Strategija obezbeđenja kvaliteta
Pravilnik za samovrednovanje i ocenjivanje kvaliteta
Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova
Pravilnik o udžbenicima
Pravilnik o disciplinskoj odgovornosti studenata
Pravilnik o minimalnim uslovima za sticanje zvanja nastavnika i saradnika
Pravilnik o radu biblioteke
Pravilnik o postupku unutrašnjeg uzbunjivanja
Kodeks profesionalne etike
Kodeks o akademskom integritetu
Odluka o izboru direktora