Tomas KukPionir popularnog turizma
, najpoznatiji je po osnivanju turističke agencije 1841. godine, koja i danas postoji pod imenom „Thomas Cook”.
Rodna kuća u selu MelburnSkromno poreklo
i uslove odrastanja su mu, umnogome, osporavale lokalne aristokrate, sa usponom njegovog poslovanja.
Kao duboko religiozan čovek, smatrao je da svi moralni problemi u viktorijanskom društvu potiču od konzumacije alkohola, čiji je bio izričiti protivnik. Vođen mišlju, da bi mnogi problemi bili umanjeni u društvu, ukoliko bi se ljudi više posvetili edukaciji naspram opijanja, prilikom povratka sa jednog od okupljanja, biva fasciniran praktičnom idejom o primeni železnice kao pokretača socijalnih reformi.
Predlaže zakup posebnog voza koji bi pobornike u borbi protiv konzumacije alkohola, vodio na veliki kongres. Predlog biva prihvaćen sa velikim entuzijazmom.
Prvo organizovano turističko putovanje sproveo je 1841. godine za 570 osoba, železnicom od Lestera do Lafbara. Dan, koji je, sam po sebi, bio veliki uspeh i osnova za popularni turizam.
Prisustvovanje kongresu kao razlog prve ekskurzije.
Rane ekskurzije su uključivale putovanja za Liverpul, London, Škotsku, kao i Kale.
1851. godine organizuje posetu Svetske izložbe u Londonu za više od 150,000 posetilaca, uključujući i prisustvo dece.
1855. godine organizuje prvo kolektivno putovanje po kontinentalnoj Evropi - obilazak Belgije, Nemačke i Francuske, koji se završavao obilaskom velike Svetske izložbe u Parizu.
Tokom naredne dekade organizuje putovanja za Švajcarsku, Italiju, Egipat i Ameriku.
Zamak Ashby de la Zouch predstavlja njegovu prvu regularnu destinaciju. Na ovom lokalitetu su organizovani piknici - hiljade ljudi su dolazile i prisustvovale nadmetanjima iz streljaštva, plesa, kao i muzike, sa izvanrednom atmosferom.
1871. godine udružuje se sa svojim sinom i menja ime kompanije u „Thomas Cook & Son”. Plodonosna saradnja je rezultirala prvim putovanjem oko sveta, kao polazna tačka daljih uspešnih poduhvata.
Njihova kancelarija je sadržala i prodavnicu sa aksesoarima za putovanja, kao što su knjige o turističkim destinacijama, koferi, teleskopi - ujedno otvarajući i mali hotel, smešten tik iznad njihove kancelarije.
Rast firme je ubrzao Džon Mejson Kuk, pogotovo zbog učešća u vojnom transportu i poštanskim uslugama za Britaniju i Egipat tokom 1880-ih godina. 1879. godine u potpunosti preuzima kompaniju i vrši transformaciju profitabilnog poslovanja u globalno uspešnu organizaciju.
1890. godine, kompanija je prodala preko tri miliona karata za organizovana putovanja.
Ponuda sa organizovanim stranim i domaćim aranžmanima, kao i neophodnim aksesoarima.
„Thomas Cook and Son” medju svojim ponudama izdvaja i put oko sveta u vremenskom periodu od 222 dana.
Tomas Kuk je bio vodeći faktor u uspostavljanju masovnog turizma i turističkih sistema. Prepoznatljivo ime, zahvaljujući inspiraciji i potpunoj posvećenosti ideji da Britancima pomogne u otkrivanju sveta.
Poseban uticaj je izvršio na poboljšanje italijanske ekonomije, ne samo povećanjem prihoda od turizma, već i širenjem cirkulacije italijanske nove valute, lire. Sistem kupona, koji je on uspostavio, brzo se širio i bio prihvaćen u svim italijanskim gradovima. Zahvaljujući ovom sistemu, Italijani su mogli sebi priuštiti da putuju češće i lakše.
Preminuo je 1898. godine, dok je organizovao posetu nemačkog vladara Vilhema drugog Palestini.
Primer putničkih čekova kompanije.